שכר לימוד עבור בניו
נאמר בתלמוד: "כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד יום הכיפורים חוץ מהוצאת שבתות והוצאת ימים טובים והוצאת בניו לתלמוד תורה, שאם פיחת פוחתין לו, ואם הוסיף מוסיפין לו" (ביצה טז)
אף אם רואה האדם שלצורך רשימת בנו לתלמוד תורה יצטרך לשלם ממון רב לשכר לימוד, אין לו להצטער מכך, כיון שהוצאת בניו לתלמוד תורה לא נכלל בקיצבה שהוקצבה לו מן השמים, אלא אדרבה אם יוסיף – יוסיפו לו.
וכמו כן אין לו לאדם לדאוג דאגת יתר לפרנסת בנו, ועבור זה למונעו מללמוד בישיבות הקדושות, חלילה מלחשוב כן, אלא יעשה כל אשר בידו כדי שיזכה שבניו ילמדו בישיבות הקדושות, ויש לבטוח בבורא עולם שיפרנסם בכבוד ובמנוחה. וכבר אמר דוד המלך (תהילים לז, כה-כו) "נער הייתי גם זקנתי ולא ראיתי צדיק נעזב וזרעו מבקש לחם. כל היום חונן ומלוה וזרעו לברכה". ואם יזכה האדם שבניו יהיו תלמידי חכמים הרי שקנה הוא בכך את עולמו, ואשריו בעולם הזה וטוב לו לעולם הבא.
כה דברי כאש
ישנם הורים המסתפקים בכך שמלמדים את בניהם להתפלל וקצת חומש. כששואלים אותם, והרי יש לחנכם לתורה ולמצוות ועדיין לא יצאתם ידי חובתכם? הם משיבים: שבודאי יגדלו ליהודים טובים, כיון שהם מתחנכים בבית יהודי טוב.
אולם טעות מרה הם טועים. שני סוגים של חום ישנם, האש עצמה, וכלי חם השואב את חומו מן האש.
ההבדל ביניהם הוא רב מאוד. האש עצמה, בכל מקום שהיא נמצאת שם, היא נשארת בחומה. ואילו הסיר ככל שמרחיקים אותו מן האש, הוא הולך ומתקרר עד שהוא נעשה קר לחלוטין. ועוד, שמן האש אפשר להדליק פעמים רבות, וכל דבר הנדלק מן האש הופך להיות אש בעצמו, מה שאין כן בסיר חם, כששופכים ממנו לכלי אחר – הרי זה כבר כלי שני, והכלי השני כשעושה כלי שלישי אין זה מבשל כלל.
אותו הדבר לגבי לימוד התורה. הנביא אומר (ירמיה כג, כט) "הלא כה דברי כאש נאום ה' וכפטיש יפוצץ סלע". אם נמצאים ליד האש, היינו לימוד התורה עצמה, אף כשעוזבים את בית הוריהם, בכל זאת נשארים שומרי תורה ומצוות כדבעי. אבל כשלא לומדים תורה, והילד אינו מתחנך על התורה עצמה אלא על מה שהוא מקבל מבית הוריו, הרי הוא בבחינת סיר חם, שכל עוד הוא נמצא ליד האש – שומר הוא על חמימותו, אולם מיד כשמרחיקים אותו מן האש, הוא הולך ומתקרר. כל עוד נמצא הילד בבית הוריו, עדיין שומר הוא על התורה והמצוות, אולם כשהוא עוזב את בית הוריו, מיד הוא הולך ומתקרר מיהדותו, עד שהוא מתקרר חלילה לגמרי.
זאת ועוד, אף אם הילד עצמו עדיין יהודי טוב, אבל ילדיו – כבר ספק רב אם "יתחממו" ממנו ויהיו שומרי תורה ומצוות בדקדוק.
אבל אם הילד לומד בעצמו תורה הרבה, אפשר להיות בטוחים בכך, שגם ילדיו ילכו בדרכו ונכדיו עד ביאת גואל צדק (משלי הח"ח).